Consuminder pink

Het is oktober en overal wordt je met roze lintjes om de oren geslagen. Een tijdschrift vraagt volop onze aandacht en vele weblogs promoten Pink Ribbon. Je komt er niet om heen. Een roze ladyfoon, speciale make-up, horloges, sjaals. Het motto is koop meer en steun het goede doel. Het schijnt dat iedereen positief mee doet. Geen enkel kritisch geluid.

Een hele goede vriendin van mij heeft net borstkanker gehad. Ze is nog maar 35 jaar oud en ineens werd een groot gat geslagen in haar leven. Het was een harde en nare periode. Operatie en bestralingen beheerste ineens haar bestaan en de drang om te overleven. Geen zonnige vakantie meer, maar regelmatige tochtjes naar het ziekenhuis. Ze krabbelt er langzaam weer overheen en is dapper weer begonnen met werken. Om te beginnen met twee uurtjes. De eerste keer, dat ze weer op haar werk verscheen werd ze geconfronteerd met het Roze tijdschrift. En dat had ze nu net niet nodig. Een heftige huilbui kwam los.

Als je niet beter weet, dan lijkt Pink Ribbon een goede promotie, om het onderwerp borstkanker onder de aandacht te brengen. Want zeg nu zelf, wie heeft er niet een moeder, of een vriendin in de omgeving, die er mee te maken heeft gehad? Elke vrouw kan bijna uit ervaring spreken over de ingrijpende gevolgen, de harde confrontatie, het leed en het verdriet. Geen roze wolken maar harde werkelijkheid.

Gelukkig zijn er wel enkele tegengeluiden. “Tink befor you pink” is zo’n organisatie, die kritische kantekeningen zet. Ook Karin Spaink, die zelf borstkanker heeft gehad laat kritische geluiden horen:
“Die toon is gelukkig iets verbeterd, maar het akelige consumentisme – ik schreef er vorig jaar al over – is alleen maar verhevigd. Bedrijven geven een schijntje van hun omzet weg en verschaffen zich voor een prikkie, aftrekbaar van de belasting, op onze kosten een fijn geëngageerd imago. Strijd mee tegen borstkanker, koop een roze Hetty stofzuiger! Strijd mee tegen borstkanker, koop  een KPN mobieltje! Strijd, koop! Wees een held, consumeer! Het is een moderne aflaat voor de consument.”  

Lees ook haar column in het Parool van een jaar geleden.

Maar ook Shespot heeft aan den lijve ondervonden, dat Pink Ribbon een goed geoliede PR-machine is, die hun eigen imago belangrijker vinden dan een gift. Lees “Het e-woord” en wees verwonderd. Dus voor mij is het motto van oktober: consuminder pink

Dit bericht is geplaatst in Over Shespot met de tags , , , . Bookmark de permalink.

4 reacties op Consuminder pink

  1. antoinette duijsters schreef:

    Avatar van antoinette duijsters
    Het is dapper om zo tegen deze actie in te gaan, een van de zaken waar ik bezwaar tegen heb is dat de verhalen veel te positief zijn.
    In mijn naaste omgevinging ken ik vrouwen die overleden zijn aan borstkanker of te horen hebben gekregen dat er niets meer aan te doen is.
    En een van deze vrouwen was heel lang depressief na een verhaal uit het magazine, zo wat heb ik fout gedaan dat het mij niet lukt te overleven.
    Dit was voor mij de aanleiding om kritiser te zijn tenopzichte van deze actie.

  2. hetty schreef:

    Avatar van hetty
    mag ik vragen waar de kreet ‘koop een roze hetty stofzuiger’ vandaan komt? Of anders: een ‘hetty stofzuiger?’

  3. Liesbet schreef:

    Avatar van Liesbet
    Hoi Hetty, doe eens navraag bij de producent:
    http://www.numatic.nl/.
    Liesbet

  4. Hetty schreef:

    Avatar van Hetty
    zorgelijk, had mijn naam nooit als ideale stofzuigernaam bekeken 😉

Reacties zijn gesloten.